Goście z Bawarii, czyli wymiany ciąg dalszy.

W roku szkolnym 2016/2017 po raz kolejny nasza szkoła współpracowała z zaprzyjaźnioną szkołą niemiecką –  Carl-Orff Gymnasyum z Unterschleissheim pod Monachium. Jak zwykle wymiana składała się z dwóch etapów. Jesienią odwiedziliśmy Bawarię a wiosną mieliśmy przyjemność gościć młodzież niemiecką w Krakowie.

Jesienna podróż to odkrywanie uroków Bawarii i samego miasta Monachium. Na miejscu byliśmy zakwaterowani w przepięknym i bardzo nowoczesnym obiekcie położonym w miejscowości Oberschleissheim. Ośrodek ten został zbudowany według najnowszych trendów budownictwa pasywnego i przeznaczony jest wyłącznie na potrzeby nauczycieli organizujących wymiany szkolne. Przestronne wnętrza pozwalają na wygodną organizację zajęć warsztatowych oraz wspólne posiłki i wypoczynek. Dodatkowego uroku miejscu dodaje sąsiedztwo aeroklubu oraz muzeum lotnictwa, które również mieliśmy przyjemność zwiedzić.

Wizyta w naszej partnerskiej szkole to również zaspokojenie ciekawości w obszarze różnic w systemach edukacyjnych oraz zwykłej codzienności uczniów po obu stronach Odry. Mogliśmy przekonać się na przykład, że prawie każdy uczeń w Bawarii dojeżdża do szkoły na rowerze a szkolny parking mieści codziennie około tysiąca rowerów. Pomiędzy oficjalnym spotkaniem z dyrekcją szkoły a zajęciami zjedliśmy obiad w szkolnej stołówce, gdzie przestrzeń na co dzień dzielą uczniowie i nauczyciele.

Szkoła w Unterschleissheim jawi się jako przestrzeń przyjazna uczniowi i pełna miejsca na twórczość plastyczną młodzieży. Placówka imponuje też rozmachem obiektów sportowych pod dachem i na zewnątrz. Z drugiej zaś strony dowiedzieliśmy się, że w szkole wciąż preferowane  są tradycyjne atrybuty nauczyciela – kreda i tablica oraz tradycyjny, papierowy dziennik, który w najbliższych latach nie będzie zastąpiony przez elektroniczny.

Wizycie naszych gości w Polsce zawsze towarzyszy zaskoczenie związane z odkryciem Krakowa jako miasta o niezwykłej urodzie, pięknie utrzymanego i na wskroś nowoczesnego. W tym roku nasza grupa była zakwaterowana w hostelu przy ul. Dunajewskiego a więc bardzo blisko Rynku Głównego.

Jak co roku na prośbę strony niemieckiej odbyliśmy najtrudniejszą część naszego programu, czyli wizytę w oświęcimskim muzeum. W tym roku wizyta była poszerzona o głęboką refleksję w postaci specjalnych warsztatów przeprowadzonych w Międzynarodowym Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu.

Większość czasu spędzonego z gośćmi z Unterschleissheim przeznaczyliśmy na zajęcia warsztatowe, poznanie historii oraz gry i zabawy. Najważniejsza część programu to praca w grupach polsko-niemieckich mająca na celu odkrycie podobieństw i kontrastów w wielu aspektach życia społecznego w Niemczech i w Polsce. Badane obszary to edukacja, sport i rozrywka, tradycje kulinarne, moda i styl. Wyniki pracy w formie prezentacji PDF zostały przedstawione rodzinom polskich uczniów podczas ostatniego dnia wymiany.  Wspomnieć trzeba, że warsztaty mogliśmy odbyć w bardzo dobrych warunkach dzięki wsparciu Instytutu Goethego, który jak co roku użyczył nam sali do zajęć.

Ponadto udało nam się zwiedzić Muzeum Oskara Schindlera, pokazać naszym gościom Zamek Królewski na Wawelu oraz odbyć gry terenowe – rajd patrolowy po mieście i  zabawę „8 misjii” w tenczyńskim lesie. Wymianę zamknęliśmy w świetnych nastrojach i w przekonaniu, że nasi partnerzy zabrali do domu bardzo dobre wrażenia z pobytu w Polsce.