Na temat wolontariatu w ORNR

2 marca kilkunastoosobowa grupa uczniów naszej szkoły uczestniczyła w spotkaniu organizacyjnym na terenie ORNR w Krzeszowicach z pracownikami tej placówki: p. Wojciechem Kurzydło oraz p. Agnieszką Szotek. Celem wizyty było zapoznanie się z charakterem działania szpitala oraz określenie roli wolontariusza w rehabilitacji pacjentów.

Uczniowie mieli okazję usłyszeć kilka słów o historii rehabilitacji. Zapoznali się z szerokim zakresem zabiegów, którym poddawani są pacjenci krzeszowickiej Balneologii. Zobaczyli salę do fizykoterapii w której do leczenia wykorzystuje się bodźce fizykalne, takie jak: prąd elektryczny, ciepło i zimno, światło, ultradźwięki, pola magnetyczne. Kolejnym ważnym sposobem wykorzystywanym w przywracaniu chorych do zdrowia w jest hydroterapia czyli woda  w postaci natrysków płaszczowych, biczy szkockich oraz kąpieli, szczególnie z krzeszowickich wód siarczkowych. Uczniowie odwiedzili również salę fitness, przypominającą dużą siłownię. Jedną z najciekawszych sal, była sala „doświadczania świata”, w której pacjenci bodźcowani są wzrokowo, dźwiękowo, dotykowo. W pomieszczeniu tym chorzy mogą się relaksować w specjalnych fotelach lub przy wykorzystaniu ciekawych, świecących urządzeń, farb motywuje się ich do dalszej pracy nad sobą. Będąc w Balneologii nasi uczniowie dowiedzieli się również jak istotnym elementem rehabilitacji ciała jest wsparcie psychiczne  w osobie psychologa oraz że często w powrocie do sprawności konieczna jest także pomoc logopedy. Usłyszeli również, że to czego najbardziej brakuje podopiecznym krzeszowickiego szpitala, to kontakt chorych z osobami spoza kręgu medycznego czyli np. wolontariuszami. Dlatego jako ostatnią z sal uczniowie LO odwiedzili salę terapii zajęciowej, gdzie pacjenci nabywają umiejętności niezbędne im w życiu codziennym (przygotowywanie posiłków, proste prace ręczne, zajęcia plastyczne, gry itd.). To właśnie tutaj przede wszystkim, młodzież będzie pomagać osobom niepełnosprawnym  w mierzeniu się z trudami codziennych czynności, które dla zdrowych osób z założenia nie stanowią problemu, natomiast na przykład po udarze  mózgu trzeba się ich uczyć od nowa.