Remis w meczu Polska – Niemcy

W dniach 4 – 11 czerwca spędziliśmy pracowity i zabawny zarazem czas z grupą uczniów i nauczycieli z bawarskiej szkoły Carl-Orff Gymnasium w Unterschleissheim. Wszystko działo się oczywiście w ramach 14 już edycji naszej wymiany szkolnej, którą prowadzili nauczyciele Marcin Drożdż i Urszula Garlacz. Tegoroczna rewizyta grupy niemieckiej  rozpoczęła się głęboką nocą z soboty na niedzielę, ponieważ naszych gości zatrzymała awaria na lotnisku w Monachium, która uniemożliwiała start samolotu.

Wszystko ruszyło na dobre w niedzielny poranek, kiedy urządziliśmy spotkanie powitalno-organizacyjne.

Od wielu lat niedziela to dzień rodzinny, który uczniowie spędzają pod opieką rodziców i realizują własne pomysły na wyprawy i inne rozrywki. Tego dnia polscy i niemieccy nauczyciele zwiedzili Kopalnię Soli w Wieliczce oraz Zamek Lipowiec. W późniejszych godzinach z ogromną przyjemnością wysłuchaliśmy koncertu zespołu Voo Voo na chrzanowskim rynku.

Następnego dnia ruszyliśmy z realizacją starannie przygotowanego planu wizyty gości. Poniedziałek przyniósł warsztaty – zabawy ruchowe i mentalne oraz reorganizację i wstęp do pracy grup projektowych jako najważniejszego motywu wymiany. Tego dnia również odbyliśmy wizytę na Wawelu oraz rozegraliśmy bieg patrolowy z zadaniami w obrębie Starego Miasta.

Wtorek przyniósł duży wysiłek fizyczny połączony ze świetną zabawą. Na terenie klubu sportowego Juvenia, grupa wzięła udział w treningu rugby poprowadzonym przez czołowego rugbistę klubu pana Łukasza Kościelniaka. Dziewczyny i chłopcy mogli poznać podstawy gry jak również poznać elementy treningu, by w końcu rozegrać niezwykle emocjonujące zawody. Zaraz po treningu udaliśmy się spacerem na szczyt Kopca Kościuszki. Dzień zakończyły prace w grupach projektowych.

Kolejny dzień, środa, to wyjazd do Muzeum w Oświęcimiu. Jak co roku, na życzenie strony niemieckiej, zabawę i pracę przerywamy, by razem odbyć lekcję trudnej historii polsko-niemieckiej.

Czwartek to kolejny dzień częściowo spędzony na pracach projektowych. Reszta czasu poświęcona została na wizytę w Galerii Mocak oraz rzut okiem na Kraków z wieży Kościoła Mariackiego.

Najbardziej szalonym dniem wymiany był piątek. To wtedy cała grupa odwiedziła naszą szkołę i wzięła udział w spotkaniu z panią Dyrektor. Po wizycie w naszej szkole, grupa przeszła do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych by obserwować galę Talentów Powiatu, gdzie między innymi wystąpił zespół Plan B, reprezentujący krzeszowickie liceum w kategorii artystycznej. Po obiedzie, młodzież udała się do lasu w okolicach Niedźwiedziej Góry, gdzie zorganizowaliśmy grę terenową „Osiem misji”. Nie był to koniec wysiłków, ponieważ w godzinach wieczornych, ponownie w budynku szkoły oczekiwały nas rodziny polskich uczestników. To dla nich zorganizowaliśmy prezentacje multimedialne pokazujące efekty prac projektowych. Na koniec dnia grupa świetnie bawiła się na samodzielnie zorganizowanej dyskotece.

Ostatni dzień to czas na posprzątanie pokoi, spotkanie podsumowujące i pożegnalny obiad. W sobotę o godz. 14 nasi goście ze łzami w oczach pożegnali nas na krakowski Dworcu Głównym i odjechali na lotnisko Balice.

Tydzień z monachijczykami zleciał bardzo szybko a my mogliśmy być zadowoleni z dobrze zrealizowanych założeń programu i z tego, ze kolejna grupa młodych Niemców zapamiętała Polskę jako kraj piękny i nowoczesny a nas jako ludzi gościnnych, uśmiechniętych i solidnych w pracy. Po tej edycji wymiany możemy mówić o remisie w przyjaźni i czekać na kolejne.