Dlaczego piszemy „żaba” i „rzeka”, i czy istnieje „płeć mózgu”? – czyli Dni Otwarte w Liceum Ogólnokształcącym w Krzeszowicach.
Czy wiesz, że język polski jest klasyfikowany przez językoznawców na trzeciej pozycji pod względem trudności wśród wszystkich języków na świecie? Czy wiesz, czym były jery? Czy wiesz, dlaczego piszemy „żaba i rzeka”, „ buk i Bóg”, chociaż słyszymy ten sam dźwięk? Czy wiesz, czym są bohenizmy?
Na te i wiele innych pytań związanych z językiem polskim, jego regułami ortograficznymi, przemianami na przestrzeni wieków, wpływami zewnętrznymi , mogli znaleźć odpowiedź uczniowie klas drugich na przeprowadzonej przez polonistów w czwartek lekcji otwartej. Miło było nam gościć uczniów gimnazjów, którzy poznawali tajemnice języka polskiego , uczestniczyli w rozwiazywaniu zadań i świetnie bawili się razem z licealistami. Trudno było odmówić obecnym fantazji i kreatywności widocznej chociażby w wymyślanych przez grupy nazwach : „Brzęczący w trzcinie”, czy „Grupa ę ą”. Zmagania z polszczyzną przodków nie były wcale łatwe, i mogłoby się okazać, że ewentualna podróż w czasy dawne za pomocą wehikułu czasu i spotkanie z pradziadkiem wymagałaby obecności tłumacza.
Na lekcje otwarte zaprosili gimnazjalistów również nauczyciele języków obcych. Pani Justyna Zarusińska zapoznała uczniów z historią Wielkiej Brytanii, a pani Agnieszka Niemiec gościła uczniów krzeszowickiego gimnazjum z klasy językowej, którzy podczas warsztatów mogli poszerzyć swoją wiedzę związaną z Kanadą. Podczas zajęć Pocket Culture – Canada uczniowie nie tylko zdobyli nowe wiadomości, ale także mogli poddać się degustacji jednego z tradycyjnych dań Kanady – pancakes with maple syrup. Ta część przypadła uczestnikom do gustu najbardziej. Z pełnymi brzuchami i uśmiechem na ustach wracali do swoich zajęć po warsztatach językowych w naszej szkole!
Spotkanie z kulturą hiszpańską zaproponowała gościom pani Agnieszka Bilska na zajęciach, których motywem przewodnim była muzyka hiszpańska. Zapoznawszy się z zarysem historii muzyki w formie prezentacji, młodzież pracowała wykorzystując teksty piosenek współczesnych, które cieszyły się szczególnym zainteresowaniem gimnazjalistów.
Nie zabrakło także oferty dla umysłów ścisłych. Propozycję zajęć otwartych zaoferowali nauczyciele biologii, fizyki, chemii i matematyki. Tematem zajęć chemicznych był problem szybkości reakcji chemicznej. Uczniowie mieli okazję przeanalizować wykresy zmian szybkości reakcji chemicznej odwracalnej i nieodwracalnej, korzystając z przygotowanej przez uczniów IIa prezentacji multimedialnej. Druga część lekcji poświęcona była doświadczeniom chemicznym. Zaprezentowano gościom i uczniom liceum kilka ciekawych eksperymentów w tym: otrzymywanie wodorotlenku sodu, reakcję nadmanganianu potasu z gliceryną, której efektem jest samozapłon. Przeprowadzono również efektowną reakcję rozkładu nadtlenku wodoru z udziałem katalizatora tzw. lokomotywę chemiczną. Posumowaniem zajęć było wspólne rozwiązywanie zadań maturalnych, związanych z tematem lekcji.
Z kolei w lekcjach otwartych z matematyki uczestniczyli gimnazjaliści klasy III matematycznej z gimnazjum w Krzeszowicach, pod opieką pani Iwony Machlowskiej –Sęk. Uczniowie poznawali kolejne pojęcia logiczne: alternatywę, koniunkcję, implikację i równoważność, oceniali wartości złożonych zdań logicznych. Na kolejnej lekcji w klasie IIb wszyscy chętni gimnazjaliści zgłębiali metody rozkładu wielomianów na czynniki.
Na lekcji otwartej z biologii, której tematem był "Transportu u zwierząt", w klasie IIa przybyli gimnazjaliści wspólnie ze starszymi kolegami analizowali etapy i sposoby transportu gazów oddechowych i substancji odżywczych u zwierząt bezkręgowych i kręgowych. Duża aktywność i zaangażowanie oraz swoboda dyskusji naszych uczniów udzieliły się pod koniec lekcji przybyłym gościom. Proces dydaktyczny wspomagano pomocami multimedialnymi (krótki film, schematy, zdjęcia), zadaniami w formie ćwiczeń. Opiekun przybyłych gimnazjalistów zwrócił uwagę na dużą aktywność wszystkich uczniów klasy IIa oraz dostrzegł również, że w czasie jednej lekcji przywołano wiele zagadnień, problemów (dużo informacji). Dla przyszłych kandydatów funkcjonujących jeszcze w gimnazjalnej rzeczywistości właśnie to w jego odczuciu mogło być nowym, innym obrazem obecności w szkole. Lekcja wniosła wiele nowych merytorycznych informacji, których nie przywołuje się w gimnazjum i które mogły być dla nich nowe.
Intrygujący temat warsztatów- „płeć” mózgu zaproponował pedagog pan Adam Kozłowski. Zajęcia miały charakter wykładu z auto testem dla uczestników. Warsztaty trochę w krzywym zwierciadle pokazywały typowe lub stereotypowe zachowania przedstawicieli kobiet i mężczyzn w określonych życiowych sytuacjach. Z przeznaczonej na nie jednej godziny lekcyjnej, zrobiły się dwie, co świadczy o tym, że zdaniem uczestników zaproponowany temat i forma warsztatów wpisują się w zainteresowania młodzieży.
W ciągu całego tygodnia od 15 do 19 lutego nauczyciele i młodzież Liceum w Krzeszowicach mieli okazję zaprezentować młodzieży gimnazjalnej swoją pracę, metody, warsztat i efekty dydaktyczne. Bardzo cieszy nas, ze ta inicjatywa spotkała się z tak dużym zainteresowaniem ze strony opiekunów i uczniów gimnazjum, którzy nie tylko licznie przybyli na lekcje otwarte, ale również aktywnie w nich uczestniczyli.