O fimbriach, paradontozie i globalnym znaczeniu właściwości chlorofilu...

Oto krótka relacja z udziału w warsztatach naszych uczennic, które wykazały się refleksem i znalazły się w gronie uczestników tej naukowej uczty.

Gabriela klasa - IIb, Julia - IIe- notatka z warsztatów life.SCIENCE

W dniach 21, 27 i 28 marca 2021r członkowie Koła Naukowego Studentów Biotechnologii Mygen (WBBiB UJ) zorganizowali i poprowadzili warsztaty life.SCIENCE on-line dla licealistów. Wydarzenie miało służyć zapoznaniu uczniów klas licealnych z różnymi dziedzinami nauk ścisłych oraz kierunkami studiów, na które można uczęszczać po ukończeniu szkoły średniej. Zajęcia prowadzone były przez studentów UJ.

Pierwsze spotkanie 21.03 poświęcone było „Nowoczesnym metodom biologii molekularnej. Poznaliśmy kilka technik inżynierii genetycznej między innymi;

  • łańcuchową reakcję polimerazy (zwaną PCR). Technikę, która pozwala na szybkie powielanie wybranego odcinka DNA i jest uważana za jedno z najważniejszych narzędzi w biologii.
  • klonowanie DNA, które pozwala powielać geny. W przypadku klonowania wykorzystuje się wirusy bakteryjne i plazmidy, które są nośnikami genów i mają zdolność do samoreplikacji.
  • sekwencjonowanie kwasów nukleinowych, które pozwala ustalić kolejność nukleotydów w DNA, RNA.

Tematem dalszych prezentacji tego dnia było modelowanie przestrzenne białek „Z cyfry do obrazu”. Mogliśmy się dowiedzieć w jaki sposób wyniki badań zapisane jako cyfry są zmieniane w obraz. Ważnym punktem tego spotkania była rozmowa ze studentką biotechnologii, która opowiedziała jak wygląda nauka na jej kierunku, jakich przedmiotów trzeba się uczyć oraz gdzie można pracować po tych studiach.

Zajęcia warsztatowe 27.03 rozpoczęto tematem “Rośliny jako fascynujące laboratorium biochemiczne”. Poznaliśmy wyjątkowe cechy tych organizmów, pojęcie metabolitów pierwotnych i wtórnych, a także znaczenie ziół w kulturze oraz medycynie. Dowiedzieliśmy się też, jak można odtworzyć rośliny w laboratorium i jakie zależności występują w roślinnych kulturach in vitro.

Kolejny wykład dotyczył fimbrii: bakteryjnych - struktur odpowiedzialnych za adhezję. Ich rola została omówiona na przykładzie bakterii wywołujących paradontozę, czyli chroniczny stan zapalenia przyzębia. Przedstawiono nam doświadczenie, które polegało na wszczepieniu do komórek odpowiednich receptorów, które po rozpoznaniu fimbrii wspomnianego mikroorganizmu powodowały efekt fluorescencji.

Ciekawym punktem naukowego eventu była prezentacja nawiązująca do zagadnienia paradontozy - przedstawione zostały nam wnioski z eksperymentu, który dotyczył wpływu leków stosowanych przy cukrzycy na chroniczne zapalenie dziąseł. Dowiedzieliśmy się, że metformina (środek leczniczy) hamuje osteoklastogenezę (proces tworzenia się komórek odpowiedzialnych za niszczenie tkanki kostnej), co może skutkować polepszeniem się stanu pacjentów cierpiących na paradontozę

Tego dnia odbyło się spotkanie ze studentem bioinformatyki, który opowiedział nam czym zajmuje się ta dziedzina nauki, jak wyglądają studia i co można robić po ich ukończeniu.

.Spotkanie w niedzielę 28 III rozpoczęło się wykładem “Od genu do struktury”, podczas którego przedstawiana został praca w laboratorium krystalograficznym. Dowiedzieliśmy się, że krystalografia zajmuje się badaniem kryształów i jest jedną z dziedzin biologii strukturalnej. Poznaliśmy także chorobę Chagasa oraz etapy procesu prowadzącego do powstania kryształu, z którego można później wyznaczyć strukturę przestrzenną białka.

Kolejny punkt spotkania dotyczył roślin i badań fluorescencji. Prowadzący warsztaty student zwrócił uwagę na właściwości chlorofilu (także te fluorescencyjne) oraz procesy, w których wspomniany barwnik uczestniczy. Zobaczyliśmy pomiary fluorescencji chlorofilu zarówno w laboratorium, jak i w kosmosie! Okazało się, że NASA może badać reakcje jakie zachodzą z udziałem roślin równocześnie na całej Ziemi. Zajęcia zakończyły się rozmową ze studentką biochemii, która omówiła zakres i wymagania na swoim kierunku.

Warsztaty prowadzono w bardzo ciekawy sposób. Poszerzyły nasze horyzonty w dziedzinie nauk ścisłych będą także pomocne w kwestii wyboru dalszej drogi kształcenia, ponieważ mogliśmy się dowiedzieć z pierwszej ręki jak wyglądają studia na danym kierunku.